Camelpark SEO központ

Joomla és a SEO - Sokszorozd meg látogatóid számát!

Miyazaki Jun – http://merras.sfblogs.net

Merras, az elismert SEO tanácsadó egy korábbi Joomla! napon mutatta be ezt a prezentációt.
A pontokba rendezett SEO tennivalók gyüjteménye most is aktuális lista nem csak Joomla adminisztrátorok számára.


A SEO három fő lépése
Kulcsszó választás fontossága
Célja, hogy a honlapunk szempontjából legfontosabb kulcsszavakat megtaláljuk

Legfeljebb 5-10 kulcsszót válasszunk ki, amire optimalizálni akarunk – ne több százat. A kevesebb több!
A cél az, hogy azokat válasszuk ki, amikre van megfelelõ mértékû kereslet, DE nincs túl nagy konkurencia, vagy a top10-es konkurencia gyengén optimalizált lapokkal van jelen.
Magyar piacon a Google AdWords Keyword Selection Tool alkalmazható.

Domain név választás szempontjai
Egyáltalán nem mindegy, milyen domainre próbálunk optimalizálni!

Magyar oldalnál .hu domaint válasszunk
Multilanguage siteoknál a legcélszerûbb, ha minden nyelvnek saját domainje van, a megfelelõ végzõdéssel
A domain az adott nyelven tartalmazza a kulcsszót! Ne cégnevet vagy valami fantázianevet erõltessünk.
Magyar oldal esetében magyar tárhelyszolgáltatót válasszunk.

Mert a tartalom számít!
Bármiféle SEO technika alapja az, hogy legyen megfelelõ tartalmunk

Legyen rendszeresen új tartalom az oldalon – a látogatók és a keresõk is azt szeretik
Legyen jó az a tartalom – a rossz tartalmon semmilyen SEO technika nem segít
A belsõ optimalizálás alapja, hogy van tartalom, amit tudunk optimalizálni

Duplikált tartalom
Minden új Joomla install közös problémája az, hogy alapból duplikált tartalmat mutat a keresõk felé

Ugyanis egy új Joomla oldal elérhetõ http://www.domainem.hu, illetve http://domainem.hu változatban is!
Sok-sok évvel ezelõtt kedvelt „feketekalapos” technika volt a tartalmak többszörözése
A duplikált tartalom rontja a keresõkben elért helyezésünket – ügyeljünk rá, hogy mások ne lopják a mi tartalmunkat.

Lépések a tartalom duplázás ellen
Nem a Joomla beállításaiban, hanem azon kívül szüntethet meg a probléma

Használjuk a .htaccess filet! Az alábbi sort kell beilleszteni:


Google Webmaster Tools
Kiválaszthatjuk benne, hogy a www, vagy az anélküli változatot akarjuk-e használni – legyen összhangban a választás az elõbbi .htaccess beállítással.

Sok egyéb miatt is „kötelezõ” lépés regisztrálni a Google Webmaster Toolsba Sitemap
Oldalstatisztikák a Google botok „szemével”

Google Analytics
Valamilyen webanalitika kliensre szükségünk lesz – például a Google Analyticsre. Egy jó rendszer nem csak a látogatások, és az oldalletöltések számát mondja meg, hanem:

Milyen keresõbõl milyen kulcsszavakra jöttek a látogatók
Milyen honlapokról kattintottak át
Egyéb statisztikák: böngészõ, flash verzió, oprendszer, etc.
Analytics visszajelzést tud adni a menüink felépítésérõl: hova mennyien kattintottak

Design vs. SEO
Felejtsük el a csili-vili flash elemeket, flash nyitólapokat

Statisztikailag több látogató elkattint az oldalról, ha flash nyitóoldalt lát – látogatóvesztéssel jár
Lassítja az oldalt, és a látogató gépét is
A keresõrobotok nem bírják feldolgozni a flash és javascript elemeket – egy ilyen site az õ szemükben NULLA tartalommal bír!

META elemek használata
A Google nem nagyon veszi figyelembe a META tageket, de ettõl függetlenül nem árt ügyelni rájuk

A Global Configurationben állítsuk be az oldalra jellemzõ META Descriptiont, illetve META Keywordsöt Keywordsbõl max. 3-5 darabot használjunk – ezek ugyanis az összes lapon meg fognak jelenni
A Description legyen informatív, 1-2 mondatból álló leírás – ha jó, akkor ez fog megjelenni a Google találati listájában.

META elemek használata
Nem vagyok híve az automatikus META adat kitöltõ komponenseknek

Vedd a fáradságot arra, hogy minden contenthez saját descriptiont és keywords listát írsz
A Google ugyan nem veszi figyelembe a META keywords mezõt, de sok egyéb keresõ igen.
Ne használjunk olyan SEO komponenst, ami kitörli a META Content Generator részt – ez a Joomla ToS megsértése.

Robots.txt beállítása
A robots.txt megmondja a keresõknek, hogy mit indexelhetnek, és mit nem

A Joomla alap robots.txt filejából töröljük ki a /images sort
Ellenben írjuk bele az index2.php sort. Ha használjuk a nyomtatás vagy a pdf ikonokat, akkor az tartalomduplázáshoz vezethet.
Írjunk bele minden olyan komponenst, ami végtelen oldalt generál – pl. ExtCalendar

A szövegformázás kulcsfontosságú
A keresõrobotok a honlapon talált szöveges információt bírják feldolgozni

Kulcsszó sûrûség: 5% körüli érték
H1, H2, H3 elemek alkalmazása nagyon lényeges
Kulcsszavak kiemelése dõlt, félkövér vagy aláhúzott betûkkel
Pár szó a címsorokról
A keresõk a legnagyobb súllyal azt veszik figyelembe, hogy a H1, H2… etc. tagek között milyen kulcsszavak találhatók

Módosítsuk a template-et úgy, hogy az oldalunk címe, alcíme H1 és H2 tagek között legyen – természetesen ezek kulcsszavakat tartalmazzanak, ne cégnevet
H3 hack – a fõoldalon, szekció, kategóriaoldalakon a cím legyen H3 tagek között: http://href.hu/x/3qwn
Megfelelõ linkszövegek fontossága
A keresõk számára a lapra mutató linkek szövege a leginformatívabb

A Global configurationben állítsd be, hogy a cikk címét használja a Joomla a cikk linkjének – NE a Tovább gombot.
Ne használd egyszerre a két opciót – a Tovább gomb SEO szempontból felesleges – megnöveli a fõoldalról kimenõ linkek számát
Ha mégis használod, akkor a com_contentben rakj egy rel=‘nofollow’-t a Tovább linkbe.

Navigáció
A látogatóknak és a keresõknek egyaránt fontos, hogy jól lehessen navigálni.

A menük elnevezéseiben a legfontosabb kulcsszavakat alkalmazzuk!
Ne használjunk javascriptes vagy flashes alapú lenyíló menüket – ezt nem bírják a keresõk olvasni.

Képkeresõre optimalizálás
A Google képkeresõ egy külön szolgáltatás, külön dolgozza fel az oldalakat

A képkeresõ nem tudja eldönteni, hogy mi szerepel a képen – nem magát a képet ismeri fel
A képkeresõ elsõsorban a szövegkörnyezetbõl tud következtetni a kép tartalmára
Ugye nem felejtettük el kitörölni a /images könyvtárat a robots.txt-bõl?

Képkeresõre optimalizálás alapjai
A normál, szöveges keresõre való optimalizáláshoz hasonlóak az alapelvek

A kép neve egy kulcsszót tartalmazzon. Rossz képnév: DSCN52357.jpg Jó képnév: batman.jpg
Töltsük ki a kép ALT tagjét!
Ha lehet, akkor tegyünk képaláírást a kép köré – az alap Joomla WYSIWYG editorban ezt megtehetjük. Joomla URL problémák
A keresõk úgy gondolják, hogy az URL tükrözi a legjobban, mirõl is szól egy lap

Épp ezért az URL-ben szerepeltetni kell a kulcszavakat
A Joomla URL viszont ezt nem teszi meg
Külsõ komponenst kell alkalmaznunk mindenképpen.

A Joomla által generált URL
A normál, illetve a Joomlában SEF-nek nevezett URL sem felel meg a SEO céljainak

Alap Joomla URL: www.domainem.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=2
Joomla SEF URL: www.domainem.hu/content/view/1/2/
Kívánatos URL: www.domainem.hu/kategorianev/kulcsszo.html
Az az átkozott ItemID!
A Joomla által generált összes URL-ben szerepel egy ItemID

A rendszer az ItemID segítségével dönti el, hogy melyik template-et és milyen modulokat kell betölteni egy adott lapnál
Ugyanakkor ez azt eredményezi, hogy ugyanaz a tartalom többféle URL-en is elérhetõ
Az ItemID egyrészt, nem hordoz SEO szempontból hasznos információt, másrészt duplikált tartalomhoz vezet!

Megoldás – külsõ komponens
Sokan felismerték, hogy az URL kezelésen javítani kell – sokféle komponens áll a rendelkezésünkre

OpenSEF
Artio SEF
sh404
SEF komponensek közös problémái
Nem minden komponenssel tudnak együttmûködni

Ahhoz, hogy ne csak az alap Joomla alkalmazásoknak legyen SEF url-je, ahhoz ún. sef_ext.php fileokat kell alkalmaznunk
Ezek azonban minden esetben különböznek – két komponens nem mûködik ugyanazzal a sef_ext.php-val.
Ugyanakkor az sem mindegy, hogy az a sef_ext.php-t melyik SEF komponenshez fejlesztették!
SEF komponensek tulajdonságai
A komponensek céljai ugyanazok: normális URL-t generáljanak; a megvalósítás módjai értelemszerûen különböznek

Sh404 – viszonylag új, nagyon gyors, nagyon jó URL-eket gyárt
Artio SEF – együttmûködik a JoomFishel; probléma, hogy az ItemID miatt duplikál
OpenSEF – nagyon bõ funkcionalitás; nagyon nagy adatbázist ír, lassítja az oldalt, sok az SQL lekérés; félbehagyott project

Általános SEF URL beállítások
Nem egyformák a beállítási lehetõségei a különbözõ SEF komponenseknek, de próbáljunk meg minél többet alkalmazni

Állítsuk be, hogy az ékezetes betûket mire cseréljék le – értelemszerûen az ékezetmentes párjukra. Alulvonás (_) helyett kötõjelet (-) használjunk
Használjuk a .html kiterjesztést – vagy ha van rá lehetõség, akkor kiterjesztésnek is kulcsszót válasszunk!
Egyedi 404-es hibaoldalt állítsunk be nekik.

Beregisztrálom az oldaladat a keresõkbe!
Ha ilyet mondok, ne bízz bennem!

A keresõkben bár van regisztrálásra lehetõség, akár több hét is eltelik, amíg egyáltalán megnézik a lapot.
Valóban fontos Neked az, hogy Délkelet-Óperencia nemzeti keresõjében szerepeljen a lapod?
A keresõrobotok linkrõl-linkre ugrálnak – úgy „vélik”, hogy ha érdekes az oldal, akkor valahol megtalálják a linkjét.
A megoldás: szerezz linkeket az oldaladra!

Új honlap gyors indexeltetése
Egész egyszerûen szerezz linket már bejáratott oldalakról!

Joomla fórum – nyiss új témát honlapodnak
Joomlatop.hu – regisztrálj
Joomla katalógus – regisztrálj

Ha csak ezeket a lehetõségeket kihasználod, néhány napon belül be fogja indexelni a lapodat a Google, és a nagyobb keresõk.

Oldaltérkép generálása
A Joomap automatikusan oldaltérképet generál a honlapodról – amit aztán a Google is fel tud használni.

Ha beregisztrálsz a Google Webmaster Toolsba, akkor a Joomap által generált -.xml formátumú oldaltérkép címét meg tudod adni a Google-nek.

Ha nincs link az oldaladra, a Google így is megtalálja azt.
Ettõl függetlenül ne az oldaltérképre bízd az oldalaid sikerét.
A PageRank szerepe
A Google PageRank nem Oldal Rangot jelent – hanem Larry Page után kapta a nevét

A mintát a tudományos cikkek adták – egy cikkre minél többet hivatkoznak a tudományos világban, annál fontosabb anyag
Ezt ültették át webes környezetbe: egy oldal annál fontosabb, minél több link mutat rá
A PageRank érték tehát egy honlap hozzávetõleges fontosságát jelzi.

A publikus és a valós PR közötti különbség
A PageRank egy 0-10-ig terjedõ értékként jelenik meg pl. a Google Toolbarban.

A publikus értéket évente 3-4 alkalommal frissíti a Google.
Egy oldal „valódi” PR-je ennél gyakrabban frissül.
Egy lap PR-e a bejövõ és a kimenõ linkek számától is függ – nem célszerû, ha egy oldalon 50-nél több kimenõ link található

Növeljük a bejövõ linkek számát!
A saját honlapunk fontossága attól függ, hogy mennyi link mutat rá – és mennyire fontos lapokról mutat rá link!

Minél magasabb PR értékû lapról mutat ránk link, annál többet ér – annál nagyobb mértékben nõ az oldalunk saját PR értéke
Nem mindegy azonban, hogy mennyire relevánsak a bejövõ linkek: a keresõk vizsgálják a link szövegét, valamint azt is, hogy milyen környezetben fordulnak elõ.
Elsõsorban a tematikánkba tartozó oldalakról szerezzünk linkeket.

Mélylinkek
Ne csak a fõoldalra akarjunk linket szerezni!
Próbáljunk meg linkeket szerezni, amik fontosabb szekcióinkra, cikkeinkre mutatnak
Ha érdekes, jó anyagok (esetleg vitaindító) szerepelnek nálunk, akkor fórumokban, blogokban a többi látogató is fog hivatkozni rájuk
Lap.hu és hasonló gyûjteményekbe van, hogy érdemesebb egy-egy kategóriát beküldeni

Linkgyûjtési lehetõségek
A linkbuilding nem spammelést jelent!

Fórum aláírások használata
Lap.hu regisztrációk – nagyon sok látogatót hozhat a lap.hu
Megfelelõ katalógusokba való regisztráció
Virtus.hu és Civilmédia.hu – megfelelõ minõségû cikkek írása
Külföldi article directoryk használata
Vendégbejegyzések küldése blogokba
Linkcsere rendszerek használata
Fizetett linkvásárlás